Pniƫlschool (Vreewijk-Bloemhof)

Zorg staat bij de Pniëlschool hoog in het vaandel. Niet alleen heeft de school een uitgebreide en goed functionerende zorgstructuur, ook herbergt de school enkele bijzondere projecten en groepen leerlingen. Zo houdt de leeskliniek haar spreekuur in de school, heeft de school een neon/prismagroep voor leerlingen van de eigen school en scholen uit de buurt, en verzorgt de Pniëlschool samen met een andere school de opvang van de kinderen van het in de buurt gelegen asielzoekerscentrum.

“We zijn een school die met beide benen op de grond staat”, zegt oud-schooldirecteur Nelemans. Hij noemt de school een gestructureerde organisatie, met duidelijke regels voor leerlingen. De regels hangen als pictogram in iedere klas, en elke maand staat een van de regels centraal. Duidelijke regels en afspraken geven houvast voor de leerlingen, aldus de oud-schooldirecteur. “In een sfeer van rust, regelmaat en orde gedijen de kinderen het best. We streven op school naar een sfeer die uitnodigt tot leren, en proberen alles uit het kind te halen wat erin zit.”  

Ook voor leerkrachten is de Pniëlschool een fijne school om te werken. Oud-directeur Nelemans: “We hebben een heel laag ziekteverzuim en maar zelden vacatures. Dat zegt wel iets, volgens mij.” De gastvrije en vriendelijke ontvangst van nieuwe leerkrachten en stagiaires en de open sfeer binnen de school zijn daar volgens hem debet aan. Bovendien wordt veel aandacht besteed aan coaching en begeleiding van nieuw gekomen en startende leerkrachten.  

Tot slot moet het markante gebouw van de Pniëlschool genoemd worden. Een nostalgisch gebouw, volgens Nelemans, maar geheel gemoderniseerd en geschikt voor het moderne onderwijs. “Iedereen in de buurt kent onze school. We hebben een goede naam in de buurt.”